Sunday, October 24, 2010

Rombongan 'ZiArAH...'


~ saturday, 23rd october 2010, 11:14pm ~

" Awk btul2 ke ni..? ", sms dilayang selepas ape yg t'jadi petang td.
" btul2 la ni, xkan main2 plak..saya sedia terima awak.." , antara percaya dengan tidak aje aku hadam jawapan daripada dia..
" emm..btul ni? ", aku tanye lagi untuk kepastian tahap maksimum..biarpun rombongan telah sampai ke rumah petang td..~ abah & mak pn dh meleret senyumnya...~~apakah maksudnya ini..??! ~ masih xdapat diterima akal.. ~ nah, amik kau..'go with the flow' btul2 ni..(@@).
"Yela, betulla..awk leh trime sy tak? sy xnakla paksaan..2 je..", haru baca ayat ni..'sy xnkla paksaan..2 je.'

So..what should I say....??

Berfikir sejenak...Istikharah tanpa mimpi..tapi petunjuk xsmestinya datang melalui mimpi..tapi jalan yang dipermudahkan olehNYA ~ dengan abah dan mak yang senyum memanjang ~ smua orang pn girang ~ adakah ini petunjuk dari NYA ~ sementelah pendapat semua orang berpusat ke satu arah, kemas..!! ~ adakah ini semua petunjuk??

Lagipun, cara ini yg ku suka..bukan melalui bercinta sakan..kate org, 'no feeling-feeling...'. Nak feeling, lepas kahwinla..ahakks~ bukankah ini cara islam? islam itu indah...!

Sebenarnya...
aku lebih sukakan orang lain..Tapi orang tu memilih untuk tidak berbuat apa2!! Lalu aku yg kerdil ini pasrah..Cukupla sgala 'hints' yang aku bagi...~ walaupun dalam hati masih mengharap.. ~ aku redha dengan ketentuan Ilahi, kerana DIA lebih mengetahui...aku teringat ayat ini..

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah Mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." ~ Al-Baqarah, 216.

Berbekalkan segala kesimpulan di atas, lalu aku taip message,
" saya boleh..insyaAllah..."
. Dan punat 'send' ditekan....
~ masih ada keraguan..tapi aku betul2 b'serah pada DIA, KEKASIH yang tak pernah aku ragui..Andai betul sudah tersurat, smoga dipermudahkan jalan selepas ini... ~


@@@@@@@@

Ramai orang berpandangan,

Kita perlu bercinta untuk mengenal pasangan,
Tanpa perkenalan, mustahil cinta bertandang,

Tanpa percintaan, mustahil keserasian dikesan,

Mereka sebenarnya terlepas pandang,

Dalam Islam ada tempoh taaruf dalam
RISIK

dan bertunang,
Yang melibatkan mahram bukan berdua-duaan,

Taaruf itulah yang mendedahkan keserasian,
Cuma taarif 'taaruf' dan 'serasi' dalam fikiran
manusia berlainan,

Islam mengajar manusia taaruf
yang ada sempadan,
Terpelihara dan terjaga dar
i kemaksiatan.
Bukan taaruf melalui bercinta sakan,

Islam mngajar serasi dengan ajaran Tuhan,

Bukan serasi dengan kehendak pasangan,
Cinta al-Rahman menjana kebahagiaan,
Lantaran itulah,

batasan-NYA tidak boleh

dipermainkan.


~Monolog Asiah Yusra~
dalam novel

TAUTAN HATI
Fatimah Syarha Mohd. Noordin




~ KeiNDaHaN MaSJiD yAnG diBiNa aDaLah bErGaNtUng pAdA NiAT dan KEIKHLASAN iNsAn2 yAnG bErSaMa mEnGHiDupKaNNyA ~


No comments:

Post a Comment