Tuesday, November 22, 2011

.: BERSAMA DALAM MENCARI REDHA-NYA :.

Perkahwinan merupakan fitrah semulajadi yang Allah anugerahkan dalam diri setiap lelaki mahupun perempuan. Kecenderungan berpasangan ini telah terbukti di sebalik imbauan sejarah penciptaan Hawa. Ketika nabi Adam tinggal di Syurga, baginda melihat semua makhluk lain berpasangan sedangkan baginda keseorangan. Lantas, Allah yang Maha Mengetahui isi hati Adam menciptakan Hawa sebagai penghibur dan teman Adam sebagaimana firman Allah yang bermaksud "Dialah yang menciptakan kamu daripada diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan isteri agar kamu merasa senang kepadanya."


Dan bermulala detik bersejarah dalam hidupku^_~

Tanggal 13 Mac 2011 tepat jam 12:29 PM diriku bergelar seorang isteri kepada seorang suami;)

Seorang lelaki atau bapa merupakan ketua bagi setiap keluarga. Berdasarkan firman Allah S.W.T dalam surah an-Nisa ayat 34 bermaksud:

"Kaum lelaki adalah pemimpin kepada kaum wanita. Oleh kerana itu Allah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan)."

Janganlah gelanggang perkahwinan hanya dijadikan satu platform atau pentas untuk bersandiwara atau bercengkerama tanpa dihiasi dengan keilmuan dan amalan yang berterusan. Perkahwinan bukan hanya satu testing ground tetapi ia adalah realiti yang perlu ditempuhi dengan kearifan, kesabaran dan kejituan Iman kerana perjalanan perkahwinan itu sendiri bukan untuk sehari dua saje, malah berpanjangan..


.: Saat yang tidak pernah dilupakan :.

~ ReDhAmu, sYuRGaku ~




No comments:

Post a Comment